السبت، 24 مايو 2008

البداية الاصح...للطريق الصحيح

توتر، قلق، تفكير، تخطيط سيء، حرقة دم...

هذا هوا ما ستواجهه في منتصف الطريق، عندما تظن بل وتعتقد من قرارة نفسك انك قد بدات البداية الصحيحة، تاركاً كل المخارج الاخرى التي كانت لتقودك الى نفس الطريق الذي ترى نفسك فيه.

ثم ما تلبث ان تكتشف انك لم تبدأ الطريق حتى الان بمعايير الواقع بعد ان تكتشف تلك المعايير.
بل وربما وصلت الى نهاية طريق خاطىء من الاساس
...
تبدأ وتملأك منتهى الحماسة، لا ده انا هخلص الموضوع ده لوحدي ، لا ده انا مش محتاج اخد كورس في الموضوع ده عشان اخلص، لا ده انا هتصرف واجيب فايلات تشرح البروجيكت اللي مطلوب مني بطريقتي

لا ده انا مش هحضر محاضرات، هما بيقولوا حاجة في المحاضرات؟ دول هيفضلوا يعيدوا ويزيدوا في كلام معروف ، والناس كلها هتقعد لسه تسال وتسال على حاجات معروفة مسبقا بالنسبة لي

لا... ده انا هبتدي من الطريق بتاعي
-------

الموضوع ده مش سيئ دايما، بالعكس الثقة في النفس اللي خلت الانسان يعمل حاجة زي ديه.... شيء ايجابي جدا جدا ، وبشكل عام الحماس والروح ديه مطلوبة اساسا عند كل واحد فينا

ولكن، ماذا لو حصل ومبدأتش الطريق كما ينبغي في وقت مليء بالتوترات والضغط ؟ حيث اي خطأ قد يكلفك الكثير

هتوصل في الاخر انك ولا كانك عملت حاجة، او انك عملت حاجات واستفدت منها فعلا لكن مكنش ده الوقت المناسب للتعرض ليها
وطبعا لما تبقى قدام شوية ايرورز قبل الامتحان بيومين...شوف كمية التوتر وحرقة الدم اللي هتجيلك، وياسلام بقا لو كانت المشكلة بسبب مايكروسوفت وعدم تنظيم واختلاف اصدرات وكونفيجوريشنز انت ملكش ذنب فيها !

بتكون قدام حرب بين ارادتك الشخصية في انك تتحدى المشكلة وتحلها، وما بين التوتر اللي بسبب ان الامتحان بعد بكره وانت لسه مش عارف تحل المشكلة

عارف...
زي ما انت عايز تبتدي تتحرك بالعربية
لو دست بنزين على الاخر مرة واحده ، وخدتك الحماسة العالية انك تبتدي بمنتهى القوة
اللي هيحصل ان الارض اللي انت ماشي عليها ، والعجل بتاع العربية مش شرط يستحملوا قوة "زئير وحماس الموتور"
فهتبتدي تحرق العجل عشان عمال يلف يلف وهوا في مكانه، لحد ما تقدر تبتدي تمشي فعلا وسرعة العجلة تبتدي تتماشي مع سرعتها على الارض.
لو مش فاهم اللي بقوله شوف اخر جزء في الفيديو ده لما اتسابت الفرامل

وطبعا حركة زي ديه هتأخرك لو كنت في سباق اكثر بكثير مما لو كنت بدأت بهدوء البداية الصح
انك تعرف امتى تطلع
لا تدوس جامد وتاخدك الحماسة، ولا تسيب البنزين خالص وميبقاش عندك اي نوع من انواع الحماس

لازم يبقى فيه حد معين من الحماسة
لا يزيد عنه ولا يقل

عشان تقدر تضمن انك تبتدي الطريق الصح بالطريقة الصح



بالضبط زي ما انت لازم تدوس بايديك بقوة معينة على القلم وانت بتكتب
لو دست برضه جامد هتقطع الورقة اللي انت بتكتب فيها، وهتلاقي نفسك بدون ورق والدنيا كلها تضيع
ولو دست على القلم بخفة القلم مش هيكتب، وممكن تكتشف ان الورق مفيش عليه اي حاجة بعد فترة "توهم" بالكتابة قد تطول جدا
وقد تمتد الى ابد العمر


احم... ايه اللي انا بقوله ده :D